Koerte turvavarustus autosõidul

Lemmikloomade transporti Eesti seadused otseselt ei reguleeri. Aga olgu koer Eesti liikluseeskirja järgi sõitja või veos, mingil juhul ei tohi ta takistada juhtimist ega piirata juhi vaatevälja. Loomakaitseseadus omakorda paneb loomaomanikule südamele lemmiku turvalisuse eest hoolitsemise.

Lemmikloomapoe müüja ning koeraomanik Merle Reeds kinnitab, et Eesti koeraomanikud muutuvad koerte turvavarustuse küsimustes aina teadlikumaks. Näiteks koertenäitustel võib parkimisplatsil näha valdavalt universaalkerega autosid, kus pagasiruum on eraldatud võrega.

Tagaistmel või pakiriuumis

Kõige turvalisem ongi koera vedada universaalkerega autos, kui omanik ostab lahtise pakiruumi ja salongi vahele metallvõre või kinnitab koera turvatraksidega tagaistmele, tõdes Viljandi koertekoolitaja Katrin Juurak.

Kes sõidab autoga, koer lahtiselt salongis või kaassõitja süles, peaks mõtlema, mis juhtub, kui auto äkki pidurdab.

Soome reeglid ütlevad, et sedaan- ja luukpärakerega autodes peab koer olema vähemalt tagaistmel ja kinnitatud turvavööga (spetsiaalsete koeratraksidega). Transportimiseks mõeldud puur peab vastama koera suurusele, avanema (avarii puhuks) kahest küljest ning olema kinnitatud turvavööga.

Lisaks nõutakse, et koeral peab olema piisavalt ruumi püstitõusmiseks ja lamamiseks, looma ei või ohustada autos lahtiselt liikuvad esemed, temperatuur autos peab olema normaalne ning päikselisel päeval ei tohi koera jätta üksi suletud akendega autosse, loetleb Männimäe loomakliiniku assistent-koolitaja Katrin Juurak Soome reegleid.

Soomes on tehtud trahvi koera lahtise sõidutamise eest sõiduautos. Saksamaal aga ei pruugi kindlustus raha välja maksta, kui koer on olnud autos lahtiselt. Sõidul võib koeral tekkida muidki probleeme.

Koeri tuleks harjutada sõitma juba varases eas, et neil ei tekiks iiveldust ega hirmu autosõidu ees. Tegelikult meeldib koertele autosõit väga.

Koera hädad

Samas teab Merle Reeds ka palju reisinud koera, kes kogemusest hoolimata kipub autosõidul oksendama. Merehaiguse või närvilisuse puhul võib kasu olla riidega kaetud puurist, et loom saaks olla pimedas ja ümbrusest häirimata.

Kuuma ilmaga tekib koeral kergesti janu, aga kuidas joota looma sõitvas autos? Õnneks valmistatakse autosõiduks ka mittetilkuvaid kausse – jooma hakates vajutab koer ninaga ujuki põhja ning saab vee kätte.

Päikese kätte autosse jäetud loom piinleb ning võib kuumarabandusse surragi. Lemmikloomapoodides on müügil mõnesajakroonised luugipikendused, mis võimaldavad universaalkerega auto tagaluugi lukustada, jättes siiski paraja õhuvahe looma jaoks.

Koerte turvavarustus autosõidul:

Turvatraksid

Turvatraksidega saab koera kinnitada auto turvarihmade külge. Trakse on mitmesuguse kinnituse ja turvalisusastmega, neid valmistatakse igas mõõdus koerale.

Traksidega peab koera harjutama, soovitavalt kutsikast peale. On ka närvilisemaid koeri, kes trakse ei talu.

Transpordipuur

Puure on nii elastseid kui metallist, enamasti saab neid kõiki turvarihmadega kinnitada, välja arvatud universaalautosse või suuremasse sõidukisse mõeldud suured puurid. Pisike plastpuur, millega transporditakse kasse, sobib ka väiksemale koerale.

Metallvõre


Korralikult kinnitatud metallvõre püsib paigal ka pidurdamisel. Lahtiselt autos sõitev või plastvõrguga salongist eraldatud koer võib äkilisel pidurdamisel lennata pommina läbi võrgu eesistujatele selga või avarii puhul hoopis aknast välja.

Esiistmel istunud loom võib juhile segavalt sülle vajuda järsemal pöördelgi.

Metallvõre saab tellida autot soetades või hiljem eraldi juurde osta.
Võrele lisaks võib koera jaoks mugavuse mõttes panna pakiruumi põrandale eraldi vaiba või kummimati, mida on lihtne puhastada.

Allikas: Maaleht


Tagasi